Voor kinderen geboren vanaf 1 juli 2020 hebben de partners van pas bevallen vrouwen recht op aanvullend geboorteverlof. Deze regeling zorgt ervoor dat partners extra tijd krijgen om te wennen aan hun nieuwe leven met een baby. Een betere start voor het hele gezin dus!
Het geboorteverlof voor partners (ook wel partnerverlof of vaderschapsverlof genoemd) is eenmaal het aantal werkuren per week (dus maximaal 5 dagen). De werkgever betaalt dit verlof volledig. De werknemer kan deze dagen aanvragen en opnemen in de eerste 4 weken na de bevalling. De werknemer heeft geen recht op extra geboorteverlof bij de geboorte van een meerling.
Vanaf 1 juli 2020 kunnen partners maximaal 5 extra weken aanvullend geboorteverlof aanvragen. Een partner kan dan in totaal maximaal 6 weken verlof opnemen. De eerste week kan direct na de bevalling worden opgenomen of in de eerste 4 weken na de bevalling. De maximaal 5 extra weken moeten worden opgenomen in het eerste halfjaar na de bevalling. De werknemer moet wel eerst het geboorteverlof van eenmaal de wekelijkse arbeidsduur per week opnemen.
Ook kan de werknemer minder dan 5 weken aanvullend geboorteverlof opnemen of het verlof verspreiden over een langere periode dan 5 weken. Dit moet de werknemer overleggen met de werkgever. Werknemers kunnen het aanvullende geboorteverlof aanvragen bij de werkgever en dit moet in hele weken.
Voor de aanvraag geldt een ruime periode: van 4 weken voorafgaand aan de eerste dag van het extra geboorteverlof tot 4 weken na afloop van de laatste dag van het verlof. Dit is dus anders dan bij het gewone geboorteverlof. De werknemer heeft gedurende het aanvullende geboorteverlof recht op 70% van het maximumdagloon.
Aanvullend partnerverlof wordt betaald door de werkgever, en deze krijgt dat weer vergoed door het UWV. De werkgever kan besluiten deze uitkering aan te vullen, maar is hiertoe in beginsel niet verplicht, tenzij de toepasselijke cao hierover iets anders bepaalt.
Wilt u dat wij als intermediair optreden en uw personeelszaken bij het UWV regelen? Dan hebben wij een ketenmachtiging nodig. Vanaf heden is het alleen nog mogelijk om bij het werkgeversportaal van het UWV met eHerkenning niveau 3 in te loggen. eHerkenning is in het kort te omschrijven als een soort DigiD voor organisaties die ingeschreven staan in het KvK handelsregister.
Om voor u in te kunnen inloggen bij het UWV hebben wij van u een eHerkenning-ketenmachtiging nodig. U kunt deze ketenmachtiging vastleggen bij elke gecertificeerde leverancier die ketenmachtigingen levert. QuoVadis -de leverancier waar wij mee werken- is er daar één van.
Omdat wij het u zo makkelijk mogelijk wensen te maken bespreken wij graag met u voor welke diensten wij gemachtigd moeten worden bij het UWV. Vervolgens zullen wij u per e-mail via QuoVadis een ketenmachtigingen-registratieformulier sturen. Vanuit de e-mail van QuoVadis volgt u het onderstaande proces:
- Stap 1: Druk het contract af en laat het door de wettelijk bevoegde(n) ondertekenen op elke pagina.
- Stap 2: Maak een kopie van de identiteitskaart, het paspoort of het rijbewijs van de wettelijk bevoegde(n).
- Stap 3: Verstuur het getekende contract én het kopie van het id bewijs naar:
QuoVadis
Postbus 18
8200AA Lelystad
Zodra de controles door ons en QuoVadis zijn afgerond, wordt de ketenmachtiging actief en kunnen wij bij het werkgeversportaal zaken voor u doen.
Aan deze QuoVadis ketenmachtiging zijn geen directe kosten voor u verbonden. Wij als intermediair hebben hierover afspraken gemaakt met de QuoVadis leverancier.
Wij hopen dat wij u op deze wijze kunnen ondersteunen bij aanvragen via het UWV werkgeversportaal.