De wereld van Accountancy staat nooit stil. We delen graag de ontwikkelingen in ons werkveld en onze visie hierop met u. Interessante blogs en belangrijke tips voor uw bedrijf vindt u op deze pagina.
Nieuws
 Nieuws   27 februari 2020

8 tips voor het maken van een arbeidsvoorwaardenregeling

tips arbeidsvoorwaardenregeling maken

Door: Nicola Kraaijeveld

Wilt u lastige discussies over arbeidsvoorwaarden met uw medewerkers voorkomen? Dan is een duidelijke arbeidsvoorwaardenregeling een must. Wat moet hierin nu beschreven staan om wet- en regelgeving op te volgen en arbeidsvoorwaarden intern uniform en extern marktconform te maken? In dit artikel geven wij u tips voor het maken van een arbeidsvoorwaardenregeling.

Waarom een arbeidsvoorwaardenregeling?

In de arbeidsrelatie met uw medewerkers zijn afspraken heel belangrijk. Afspraken over loon en werktijden, over ziekteverzuim of woon-werkverkeer en nog veel meer onderwerpen. U kunt die afspraken met iedere medewerker afzonderlijk maken en vastleggen in individuele arbeidsovereenkomsten. Maar het is handiger om afspraken die voor iedereen gelden in één keer vast te leggen in een arbeidsvoorwaardenregeling. Er zijn verschillende termen in omloop voor de arbeidsvoorwaardenregeling, zoals bedrijfsreglement, personeelshandboek of personeelsgids. Wij hanteren in dit artikel de juridische term.

Met een clausule in de arbeidsovereenkomst maakt u het arbeidsvoorwaardenregeling onderdeel van de individuele arbeidsovereenkomsten die u met medewerkers sluit. Als de medewerker zijn handtekening onder het contract zet, gaat hij automatisch akkoord met de inhoud van de arbeidsvoorwaardenregeling. Dat scheelt veel individuele onderhandelingen en papierwerk, maar ook eventuele discussies achteraf.

Let op!

Bij de invoering van een arbeidsvoorwaardenregeling behouden medewerkers in principe het recht op bestaande individuele afspraken. Wil een werknemer hieraan vasthouden, dan kunt u daar alleen onderuit als u kunt aantonen dat er een zwaarwegend bedrijfsbelang is.

Voordelen arbeidsvoorwaardenregeling

Een arbeidsvoorwaardenregeling heeft een aantal voordelen voor u en uw werknemers:

  • Houvast. Uw medewerkers weten precies wat hun rechten en plichten zijn en welke regels en afspraken er in het bedrijf gelden.
  • Duidelijkheid. Door alle bedrijfsvoorschriften systematisch in één document vast te leggen, geeft u structuur aan uw personeelsbeleid. Een helder personeelsbeleid is prettig voor uw werknemers.
  • Transparantie. De afspraken in de arbeidsvoorwaardenregeling gelden voor iedereen, dat bevordert het gevoel van eerlijkheid en gelijke behandeling bij uw medewerkers.
  • Zekerheid. Een arbeidsvoorwaardenregeling biedt u als werkgever bescherming. U staat juridisch sterker als u zaken goed heeft vastgelegd en uw medewerkers ervoor hebben getekend.
  • Gemak. Wilt u een bedrijfsregel aanpassen? Dat kunt u heel gemakkelijk centraal regelen door een wijziging in arbeidsvoorwaardenregeling. U hoeft niet meer met iedere werknemer afzonderlijk te onderhandelen.

Download de tips voor het maken van een arbeidsvoorwaardenregeling

Bent u benieuwd naar onze tips voor het maken van een arbeidsvoorwaardenregeling? U kunt deze downloaden via de onderstaande link.

Download hier de tips voor het maken van een personeelshandboek.

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van dit bericht vragen over een arbeidsvoorwaardenregeling? Neem dan vrijblijvend contact op met Nicola Kraaijeveld.

Nicola Kraaijeveld

HR Adviseur

Nicola Kraaijeveld
Contact opnemen

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een arbeidsvoorwaarden-regeling? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag!

Deel dit bericht:

Wellicht vind je dit ook interessant

concurrentiebeding opstellen
 Nieuws   20 februari 2020

Een concurrentiebeding maken in 4 stappen

Een concurrentiebeding opstellen, hoe doet u dat? Wanneer is het zinvol? Wat zet u erin en waar moet u op letten?  Volg dit stappenplan voor het maken van een geldig concurrentiebeding. Met een concurrentiebeding kunt u een werknemer verbieden om na afloop van zijn contract in dienst te treden bij een concurrerende onderneming.  

Lezen
Advieswijzer Ontslagrecht 2020
 Advieswijzer   19 februari 2020

Advieswijzer Ontslagrecht 2020

In deze advieswijzer geven we u een update van wijzigingen op het gebied van het ontslagrecht per 1 januari 2020 als gevolg van de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). Hierbij moet u denken aan ontslagregels en transitievergoeding. Ook zal de compensatieregeling worden besproken.

Lezen
Veelgestelde vragen over de WAB
 Nieuws   19 februari 2020

Veelgestelde vragen over de WAB

Op 1 januari is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in werking getreden. Afgelopen periode hebben wij een aantal cliënten geadviseerd over de toepassing van de WAB binnen hun onderneming. We merken dat de invoering van de WAB veel onduidelijkheden met zich meebrengt. Daarom hebben we de meestgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. 

Lezen

Up-to-date blijven?

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws in uw inbox.

aanmelden
Contact
Volg ons

Postbus 463
4200 AL Gorinchem

0183 697 979 info@vnacc.nl
Gorinchem
Van Noordenne Accountants Gorinchem

Kleine Landtong 15
4201 HL Gorinchem

Giessen
Van Noordenne Accountants Giessen

Distributiestraat 25
4283 JN Giessen

Hardinxveld
Van Noordenne Accountants Hardinxveld-Giessendam

Buitendams 91 
3371 BB Hardinxveld-Giessendam