De wereld van Accountancy staat nooit stil. We delen graag de ontwikkelingen in ons werkveld en onze visie hierop met u. Interessante blogs en belangrijke tips voor uw bedrijf vindt u op deze pagina.
Nieuws

 Nieuws   28 oktober 2022

Gratis VOG voor vrijwilligersorganisaties

Bron: SRA

Bent u een non-profitorganisatie? En heeft u vrijwilligers die werken met kwetsbare mensen? Dan kunt u onder voorwaarden gratis een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) aanvragen voor deze vrijwilligers. Voor de aanvraag heeft u wel eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+ nodig.

eHerkenning 2+ en Digid
Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat eerder gedrag van een persoon een aanstelling in een specifieke functie niet in de weg staat. Het screenen van de aanvragen is in handen van Justis, een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Om een gratis VOG aan te vragen moet u beschikken over eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+ (EH2+). De vrijwilliger moet beschikken over Digid.

Voorwaarden voor gratis VOG
Om gebruik te kunnen maken van de regeling voor het aanvragen van een gratis VOG moet uw organisatie aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Het is een non-profitorganisatie waar vrijwilligers werken met mensen in een afhankelijkheidspositie.
  • Uw organisatie heeft een gedegen preventie- en integriteitsbeleid dat op een website te vinden is of kan worden geüpload. Daaruit moet blijken op welke manier uw organisatie vrijwilligers informeert over het aanwezige beleid.
  • Vrijwilligers mogen niet op basis van andere wet- of regelgeving een VOG ontvangen.
  • Uw organisatie staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heeft dus een KvK-nummer.

Hoe verloopt de aanvraag?
Om een gratis VOG te kunnen aanvragen, moet uw organisatie eerst worden toegelaten tot de regeling. De uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CIBG) zal dit beoordelen. Het CIBG heeft hiervoor acht weken de tijd vanaf het moment dat u de aanvraag heeft gedaan. 

Na toelating kunt u starten met het aanvragen van een gratis VOG. Deze aanvraag zet u digitaal klaar. Daarbij vermeldt u de functienaam en ook de werkzaamheden van de vrijwilliger. U kiest een screeningsprofiel, waarbij u aangeeft waarop u wilt dat gescreend wordt. Vervolgens dient de vrijwilliger de aanvraag in. De vrijwilliger heeft hiervoor Digid nodig.

Na het indienen van de aanvraag neemt Justis binnen vier weken een beslissing. De VOG wordt opgestuurd naar de gescreende vrijwilliger, niet naar u als werkgever.

Let op! De VOG is een momentopname. U kunt na een aantal jaar (dus periodiek) opnieuw om een verklaring vragen. Er kunnen inmiddels nieuwe feiten bekend zijn. Ook kunt u een nieuwe VOG aanvragen als een vrijwilliger intern andere werkzaamheden gaat verrichten.

Vragen?

Heeft u vragen over dit artikel? Neem dan vrijblijvend contact op met Eveline van der Wel.

Eveline van der Wel

Fiscalist

Eveline van der Wel
Contact opnemen
Deel dit bericht:

Wellicht vind je dit ook interessant

Zonnepanelen9

Nieuws 30 maart 2023

Geen btw-aftrek voor herstel dak voor zonnepanelen

Als het dak van een woning hersteld wordt in het kader van een complete renovatie, kan de btw op die herstelkosten niet in aftrek worden gebracht vanwege het feit dat er ook zonnepanelen moeten kunnen worden geplaatst. Volgens de rechtbank Zeeland-West-Brabant zijn de kosten van herstel dan niet uitsluitend gemaakt voor de levering van energie via zonnepanelen.

Lezen

Nieuws 28 maart 2023

Advieswijzer Belasting over overwerk, bonussen en andere extra’s

Waarom betaal ik zoveel meer belasting over de vergoeding voor mijn overwerk, bonussen en andere extra’s dan over mijn normale salaris? Dat is een vraag die u als werkgever waarschijnlijk weleens van uw werknemers krijgt. Hoe zit het nu echt?

Lezen
Schenkingen en erfenissen: wie heeft recht op wat?

Nieuws 23 maart 2023

Box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement weer uitgesteld

Het box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement, dat gepland stond vanaf 2026, gaat waarschijnlijk pas op zijn vroegst per 1 januari 2027 in. Dit heeft staatssecretaris Van Rij gezegd in een interview met NRC. Het traject dat voorafgaat aan de invoering, alsmede de noodzakelijke modernisering van de ict-systemen bij de Belastingdienst zijn volgens hem hier debet aan.

Lezen

Up-to-date blijven?

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws in uw inbox.

aanmelden