De wereld van Accountancy staat nooit stil. We delen graag de ontwikkelingen in ons werkveld en onze visie hierop met u. Interessante blogs en belangrijke tips voor uw bedrijf vindt u op deze pagina.
Nieuws
 Nieuws   4 december 2019

Vanaf 2020 krijgen Zzp’ers en houders van een btw-nummer in privé een nieuw btw-nummer

Vanaf 2020 krijgen zzp-ers en houders van een btw-nummer in privé een nieuw btw-nummer

Bron: SRA

Heeft u een eenmanszaak of een btw-nummer in privé? Dan krijgt u per 1 januari 2020 een nieuw btw-nummer. In december ontvangt u hierover een brief van de Belastingdienst. In deze brief staat het nieuwe btw-nummer vermeld.

Privacy

Om uw privacy te waarborgen, is het nieuwe btw-nummer niet meer gekoppeld aan uw BSN-nummer.

Internationale handel

Als u zaken wilt doen in het buitenland, dan moet u ook het nieuwe btw-nummer gebruiken. Uw klanten kunnen dit nummer online checken, zodat ze zeker weten dat het nummer klopt.

Facturen en website

U bent verplicht om het nieuwe btw-nummer te vermelden op uw facturen en uw website.

Uw huidige btw-nummer blijft wel bestaan en blijft van toepassing voor de correspondentie met de Belastingdienst.

4. Wees flexibel

Meer flexibiliteit op het werk kan zorgen voor minder ziekteverzuim. Denk aan de mogelijkheid om te bepalen waar en wanneer iemand werkt. Onderzoek of u uw medewerkers meer zeggenschap kan geven over hun werktijden. Hierdoor sluiten werk- en privéverplichtingen beter op elkaar aan en verkleint u de kans op uitval door een te hoge werkdruk. 

5. Investeer in opleidingen

Het loont om te investeren in opleidingsmogelijkheden voor uw personeel. Een hoger opleidingsbudget kan leiden tot een lager ziekteverzuim. Mogelijk heeft dit te maken met de waardering die u uitspreekt als uw medewerkers een opleiding laat volgen.

Daarnaast raken ze hierdoor niet achterop in hun professionele ontwikkeling, zodat ze beter (en dus met minder frustratie) hun werk kunnen doen. Dit verhoogt het werkplezier - en dat is het beste medicijn tegen verzuim.

Huidige btw-nummer

Uw huidige btw-nummer blijft wel bestaan en blijft van toepassing voor de correspondentie met de Belastingdienst.

7. Wijs op elkaars verantwoordelijkheid
Bij ziekteverzuim ligt de verantwoordelijkheid bij twee partijen. Aan de ene kant moet u als goed werkgever voldoende rekening houden met een zieke werknemer. Andersom mag u van een werknemer verwachten dat hij goed werknemerschap toont. Dat betekent dat hij gemaakte afspraken moet nakomen, ook als het om ziekteverzuim gaat. U hebt namelijk een contract met elkaar, dat naast een aantal rechten ook plichten met zich meebrengt. In gesprekken met uw werknemer kunt u wijzen op deze gedeelde verantwoordelijkheid.

8. Beperk de kosten door een verzuimverzekering
U kunt natuurlijk niet alle ziektegevallen voorkomen. Wilt u weten of het in uw situatie verstandig is om een verzuimverzekering af te sluiten en in welke vorm? Neem dan contact op met een onafhankelijke verzekeringsadviseur. Zo'n adviseur kan u wijzen op de beste optie voor uw bedrijf.

Vragen?

Heeft u vragen over het wijzigen van uw btw-nummer? Neem dan vrijblijvend contact op met Eveline van der Wel.

Eveline van der Wel

Fiscalist

Eveline van der Wel
Contact opnemen

Vragen?

Heeft u vragen over het wijzigen van uw btw-nummer?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.

Deel dit bericht:

Wellicht vind je dit ook interessant

concernregeling werkkostenregeling 2020
 Nieuws   15 november 2019

Concernregeling werkkostenregeling 2020

U kunt de concernregeling toepassen als u meerdere bv’s heeft en de werkkostenregeling gebruikt. Vanaf 2020 wijzigen de regels voor de werkkostenregeling en dit is nadelig voor concerns. Let daarom vanaf volgend jaar goed op bij het toepassen van de concernregeling.

Lezen
Kleineondernemingsregeling per 1 januari 2020
 Nieuws   6 november 2019

Kleineondernemersregeling per 1 januari 2020

Per 1 januari 2020 geldt de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Vanaf 2020 heeft u niet langer te maken met een korting, maar met een vrijstelling. De vrijstelling is van toepassing als de omzet niet hoger is dan €20.000. De nieuwe regeling kan door natuurlijke personen en door rechtspersonen worden toegepast.

Lezen
Heeft u de eHerkenning voor het UWV al geregeld?
 Nieuws   28 oktober 2019

Heeft u de eHerkenning voor het UWV al geregeld?

Vanaf 1 november 2019 kunt u als werkgever alleen nog maar via eHerkenning communiceren met het UWV. Voorheen gebruikte u voor de communicatie met het UWV een UWV-account. Maakt u nog geen gebruik van eHerkenning? Zorg dan dat u dit zo snel mogelijk gaat regelen. 

Lezen

Up-to-date blijven?

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws in uw inbox.

aanmelden
Contact
Volg ons

Postbus 463
4200 AL Gorinchem

0183 697 979 info@vnacc.nl
Gorinchem
Van Noordenne Accountants Gorinchem

Kleine Landtong 15
4201 HL Gorinchem

Giessen
Van Noordenne Accountants Giessen

Distributiestraat 25
4283 JN Giessen

Hardinxveld
Van Noordenne Accountants Hardinxveld-Giessendam

Buitendams 91 
3371 BB Hardinxveld-Giessendam