De wereld van Accountancy staat nooit stil. We delen graag de ontwikkelingen in ons werkveld en onze visie hierop met u. Interessante blogs en belangrijke tips voor uw bedrijf vindt u op deze pagina.
Nieuws
 Blog   5 februari 2020

In deze digitale wereld is het tijd voor salarisadministratie nieuwe stijl!

Blog salarisadministratie nieuwe stijl

Door: Joanita Bergshoeff

Door de digitalisering van onze wereld is het steeds makkelijker om processen automatisch te laten verlopen. Waarom zouden we zelf nog handmatig cijfers invoeren als we dit ook automatisch kunnen regelen door middel van software? In deze blog neem ik u mee in de nieuwe wereld van salarisadministratie.

Routines doorbreken

De nieuwe mogelijkheden helpen ons om een hoger serviceniveau te bieden en efficiënter te werken. Maar de overstap naar deze nieuwe manier van werken is nog niet zo makkelijk. Werknemers en klanten zijn aan de oude stijl gewend en dan is het soms moeilijk om routines te doorbreken.

Handmatig mutaties invoeren versus automatisch invoeren op basis van digitale aanlevering. Alle klanten nalopen om te controleren of zij hun wijzigingen hebben aangevuld versus een dashboard waarin alle wijzigingen meteen zichtbaar zijn. Voor ons als salarisadviseurs is het makkelijk kiezen.

Online salarissysteem

Bij Van Noordenne Accountants hebben wij gekozen om de overstap te maken naar het softwarepakket NMBRS. Dit pakket is gebruiksvriendelijk voor klanten. Het pakket kent een stabiele online portal voor werkgevers en werknemers. Hierdoor hebben werkgevers 24/7 inzicht in hun cijfers. NMBRS is een allesomvattend systeem waarin we met klanten kunnen samenwerken. Daarnaast biedt het programma uitgebreide mogelijkheden op het gebied van personeelsadministratie en HR. Bovendien zijn onze klanten beter beschermd tegen datalekken dan wanneer zij bijvoorbeeld informatie via de mail aanleveren.

Fouten voorkomen

Salarisadministratie is een secuur werk, het mag niet fout gaan. Fouten hebben namelijk directe gevolgen. Werknemers krijgen te veel, te weinig of te laat uitbetaald. Fouten in de salarisadministratie liggen uiterst gevoelig en kunnen voor ontevredenheid zorgen bij klanten en hun werknemers. Dat willen wij voorkomen. Met de nieuwe stijl van werken is de kans op fouten aanzienlijk kleiner.

Oude versus nieuwe stijl

Om de veranderingen goed te kunnen begrijpen, maak ik een vergelijking tussen de oude en de nieuwe manier van werken.

Inrichten
Het begint allemaal met een goede inrichting: functie, loonschaal, leeftijd, arbeidsduur, cao-bepalingen, werkgever-gebonden afspraken, arbeidscontracten, verlofuren, etc. Zaken die goed ingevoerd moeten worden. In de oude stijl worden deze zaken eenmalig en handmatig ingevoerd. In de nieuwe stijl gebeurt dit via een automatische koppeling. Werknemers kunnen eenvoudig in het systeem worden ingevoerd. Het kost aan de voorkant tijd om de zaken goed in te richten. Na de inrichting is het een kwestie van goed blijven controleren. Werkgevers kunnen ook via hetzelfde systeem controleren of alle medewerkers zijn ingevoerd.

Mutaties
Mutaties worden door ondernemers op verschillende manieren aangeleverd. Via Excel, Word, per e-mail, per post-its, noem maar op. Vervolgens moet de salarisafdeling die mutaties gaan verwerken. Daarbij lopen we het risico fouten te maken. Het uitbetalen op vaste momenten, levert de gemiddelde salarisafdeling best veel stress op.

In de nieuwe stijl kunnen ondernemers via een app of online op een eenvoudige manier wijzigingen doorgeven. Extra overuren, promoties, veranderingen in uren, nieuwe medewerkers, verlof, etc. kan op een eenduidige manier worden doorgevoerd. Dus weg met al die losse bestanden en e-mailtjes. Wel zo makkelijk en snel, zowel voor u als ondernemer als voor ons als salarisafdeling. Zo voorkomen we fouten door aanlevering en overtikken. We werken realtime samen in hetzelfde salarissysteem.

Controles
Omdat fouten desastreus kunnen zijn, willen we die absoluut voorkomen. Daardoor moeten we als salarisafdeling erg nauwkeurig werken en alles controleren. Regel voor regel, punt voor punt. Dat kost tijd en is nog steeds erg foutgevoelig.

In de nieuwe stijl maken we gebruik van dashboards, waardoor we als salarisafdeling meteen een duidelijk overzicht hebben van alle mutaties. Bovendien krijgen we meldingen van acties die moeten gebeuren of zijn gedaan, waardoor we opvallende afwijkingen direct kunnen signaleren en oppakken. Proactief handelen noemen we dat.

Wanneer we de mutaties hebben behandeld, kunnen we de loonverwerking klaarzetten voor onze klanten. Die kunnen eventueel een laatste controle doen en vervolgens kunnen de betalingen worden klaargezet. Door koppelingen met verschillende systemen, is de administratieve verwerking meteen rond.

Terug naar de klant
In de oude situatie krijgt de ondernemer per post of e-mail zijn loonstroken die hij vervolgens aan zijn medewerkers kan geven. Daarna kunnen de salarissen en de aangifte loonbelasting worden goedgekeurd en uitbetaald.

Dat kan natuurlijk allemaal veel simpeler. In de nieuwe situatie hebben individuele medewerkers via hun salarisapp toegang tot hun salarisstrookjes, jaaropgaven, vrije dagen en verlofaanvragen. Ook de ondernemer heeft realtime inzicht in alle salaris- en personeelsinformatie via zijn online dashboard.

Uitdaging voor de salarisafdeling

Voor ons als salarisafdeling verdwijnen de oude, herhalende werkzaamheden. In plaats daarvan zijn we meer bezig met algehele controle en advisering. We hoeven niet meer op het laatste moment achter bepaalde zaken aan. Daarmee gaat de kwaliteit van onze dienstverlening omhoog en kunnen we meer tijd besteden onze klanten. Zo kunnen we u helpen met vragen rondom arbeidsvoorwaarden, subsidies, sociale premies, leaseauto’s, werkkostenregeling etc.

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van deze blog vragen over de salarisadministatie nieuwe stijl? Neem dan vrijblijvend contact op met Joanita Bergshoeff.

Joanita Bergshoeff

Salarisadviseur

Joanita Bergshoeff
Contact opnemen

Meer weten?

Wilt u meer weten over ons online salarissysteem? Neem dan contact met ons op. Ik en mijn collega's helpen u graag!

Deel dit bericht:

Wellicht vind je dit ook interessant

Drie maanden uitstel voor bewijs vaste contracten
 Nieuws   28 januari 2020

Drie maanden uitstel voor bewijs vaste contracten

Vanaf 1 januari 2020 wordt de WW-premie berekend op basis van het soort arbeidscontract. ls u de lage WW-premie wilt toepassen, dan moet u schriftelijk bewijs van het vaste arbeidscontract in uw administratie hebben. In dit nieuwsbericht leggen wij u de nieuwe voorwaarden uit. 

Lezen
Advieswijzer Verlofregelingen 2020
 Advieswijzer   27 januari 2020

Advieswijzer Verlofregelingen 2020

Het kabinet heeft aangegeven om de mogelijkheden voor verlof van werknemers uit te breiden. Denk aan het kraamverlof, geboorteverlof, adoptieverlof, zorgverlof en het ouderschapsverlof. Voor al deze verlofvormen gelden aparte regels en voorwaarden. In onze Advieswijzer Verlofregelingen 2020 lichten wij een aantal vormen nader toe. 

Lezen
de collectieve arbeidsovereenkomst (cao)
 Blog   23 januari 2020

Welkom in de wereld van de cao’s

De collectieve arbeidsovereenkomst, kortgezegd cao, roept bij werkgevers nogal eens vragen op. De informatie over cao’s is complex en daardoor lastig om te begrijpen. In deze blog neemt Nicola u mee in de wereld van de cao’s en zij hoopt deze wereld voor u een stukje duidelijker te maken. 

Lezen

Up-to-date blijven?

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste het laatste nieuws in uw inbox.

aanmelden
Contact
Volg ons

Postbus 463
4200 AL Gorinchem

0183 697 979 info@vnacc.nl
Gorinchem
Van Noordenne Accountants Gorinchem

Kleine Landtong 15
4201 HL Gorinchem

Giessen
Van Noordenne Accountants Giessen

Distributiestraat 25
4283 JN Giessen

Hardinxveld
Van Noordenne Accountants Hardinxveld-Giessendam

Buitendams 91 
3371 BB Hardinxveld-Giessendam